lördag 1 augusti 2015

Ostberlin-Mutti


3 kommentarer:

  1. Jaaaa! Äntligen ser vi Belgiens stränder smälta i förgrunden efter sex veckors stiltje i Sagassohavet. Den lilla lakritsdamen rullar närmare med en bedjande blick som bara säger en sak: Bananer! Och visst ska hon få bananer. Klase på klase ska fylla hennes smuttiga lilla lägenhet. Hon kommer att sova på, skura med, gråta på, dansa med: Bananer! Livet kan gå vidare.

    SvaraRadera
  2. Jag har i flera år samlat fakta om just bananer.

    Kanariebanan, cavendishbanan eller äppelbanan (Musa 'Dwarf Cavendish') är en steril triploid planta som har utvecklats ur ädelbananen (M. acuminata). Kanariebananen är egentligen inte en enda sort utan består av flera kloner. De flesta har tagits fram för fruktodlingar, men det finns flera sorter som är utpräglade prydnadsväxter.

    Växten blir vanligtvis 5 meter hög (i undantagsfall 9 meter) och har nio centimeter långa frukter. Dessa innehåller flera sterila bruna frön som är 5 till 6 millimeter stora.

    SvaraRadera
  3. Jag har i flera år samlat just bananer. Jag ska strax göra fotostatkopior av alla mina bananer och skicka till dig. Jag har faktiskt lyckats få tag på en ädelbanan från 1873 med feltryck! Den lär ju vara värd. Sen har jag många dubletter om du vill byta. T ex tre kanariebananer från jubileumsåret 1973 och två äppelbananer med röd stämpel. Vad sägs?

    SvaraRadera